maandag 23 december 2013

Het leven is geen defect



Vandaag ben ik in de stemming voor een flashback naar mijn jeugd. Als kind keek ik al graag naar films op TV en aangezien we geen eigen videorecorder hadden huurden mijn ouders er eens in de zoveel maanden eentje voor een weekend vol filmplezier.
Ik zal dus zo'n 10 jaar oud zijn geweest toen we de film "Short Circuit" uit 1986 van regisseur John Badham ( Saturday Night Fever, Bird on a wire en series als Heroes, Las Vegas en Psych ) hadden gehuurd, een film over een robot die tot leven komt. "Number 5" is één van de vijf experimentele robots die zijn gemaakt voor legerdoeleinden die na een oefening wordt geraakt door de bliksem. Hierdoor veranderd de robot en begint langzaam aan tekenen van echt leven te krijgen. Hij ontsnapt van de legerbasis en komt Stephanie, gespeeld door Ally Sheedy ( The breakfast club ), tegen en raakt met haar bevriend. Ondertussen wordt de uitvinder van deze robots, een rol van Steve Guttenburg ( Police Academy ) eropuit gestuurd om hem terug te halen voor demontage.
De film is een leuke comedy met aangrijpende momenten en een cool, zeker voor die tijd, uitziende robot. Het succes van de film zorgde ervoor in 1988 er nog een tweede film volgde, maar die kon toch niet tippen aan de eerste.
Ik denk dat de huidige jeugd wat verwend is geraakt en de Robot ( die verdacht veel lijkt op Wall-E ) misschien niet echt zullen vinden, maar voor de mensen die hun jeugd nog eens willen ophalen is dit zeker een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten